Klarna Checkout är det enkla och trygga alternativet att göra dina inköp på nätet.
Generella användarvillkor
Genom att nyttja Klarna Checkout godkänner du Klarnas villkor som de framgår nedan samt de köpvillkor som framgår i ”Checkout fönstret” från säljaren. I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du även godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området.
Identifiering och kreditprövning
I samband med att du väljer att betala din beställning ombeds du uppge bland annat ditt personnummer. Genom att ange informationen i Klarna Checkout görs en kreditprövning. Detta i syfte att säkerställa din identitet och för att vi ska kunna presentera tillgängliga betalsätt. För att få handla mot faktura och delbetalning behöver du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs i samband med användandet av Klarnas Checkout. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. Du blir i sådana fall meddelad detta antingen via e-post eller brevledes och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Klarna förbehåller sig rätten att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturans korrekthet samt äkthet. Detta kan till exempel ske genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt BankID.
Personuppgifter
Vid genomförande av köp med Klarna som betalningsförmedlare kommer Klarna att hantera dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Betalning och avgifter
Klarna Checkout kommer att presentera de betalningsalternativ som kan erbjudas dig baserat på dels den information vi mottagit samt de betalningsalternativ butiken markerat aktiva. Exempel på betalningsalternativ är faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via bank. Klarna debiterar ingen avgift gentemot konsument för faktura, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Butiken kan komma att ta ut en faktureringsavgift eller expeditionsavgift. För delbetalning tillkommer f.n. en uppläggningsavgift, aviseringsavgift samt en årsbaserad ränta. Vid utebliven betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
För fullständiga villkor med Klarna Checkout hittar ni här
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout
Användning
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare av Klarna Checkout får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du väljer att lagra dina uppgifter för specifik enhet kommer din information att automatisk ifyllas efter det att du angett personnummer, e-postadress och postnummer.
Cookies
Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarna webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa betalningsupplevlesen efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator.
Uppdatering av villkor
Klarna förbehåller sig rätten att uppdatera villkoren. Villkoren och tjänsten förbättras kontinuerligt. Det är därför viktigt att vid varje köptillfälle läsa villkoren.
Ångerrätt / Återköp / Reklamation
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du alltid minst 14 dagar på dig att ångra ett köp eller reklamera en vara*. Självklart tar Klarna hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram förfallodatumet på din faktura genom att kontakta Klarna kundtjänst.
Gäller ej för alla varor och tjänster, t.ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor. Ångerrätten avser endast köp för dig som privatperson och gäller ej dig som gjort köp i egenskap av företag.